تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۱۷
کد خبر : 11126

قائم مقام مدیرعامل عملیات غیرصنعتی پازارگاد با بیان تفاوت آموزش و پرورش در مکاتب غربی و اسلام؛

هدف اسلام از آموزش و پرورش را ساختن انسان خداجو و اخلاقمند دانست

هدف اسلام از آموزش و پرورش را ساختن انسان خداجو و اخلاقمند دانست
دکتر بهشاد در همایش مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیس جم؛ با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی و ارزشمند مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیس جم و تبریک حلول ماه ربیع الاول؛

ماه شادمانی اهل بیت علیهم السلام گفت اگرچه آموختن سواد خواندن و نوشتن که از مدارس آغاز می‌شود هدف اولیه از آموزش و پرورش است و هدف بعدی برنامه ریزی کلان در تعلیم و تربیت در سطح بالاتر به آموختن دانش یعنی اطلاعات انباشته‌ای که قابلیت کاربرد در زندگی انسان داشته باشد است است؛ اما بر اساس تعالیم ادیان مختلف و نیز بنا به تجربه زیست مشترک و زندگی اجتماعی انسان ها، هدف از آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت به جز آموختن سواد و دانش، ساختن انسان است.

به گزارش فراز انرژی به نقل از روابط عمومی شرکت پازارگاد؛ قائم مقام مدیرعامل عملیات غیرصنعتی پازارگاد افزود: در مکاتب غربی که بر اساس اومانیسم (انسان گرایی) بنا شده است همین که آموزش و پرورش بتواند انسان را قانونمند تربیت کند می‌توان گفت که هدف از تعلیم و تربیت، محقق شده است. اما در دین مبین اسلام که بر اساس خداجویی و توحید پایه ریزی شده است؛ اگرچه ساختن انسان قانونمند، لازم است؛ اما قطعا کافی نیست. این قانونمندی باید بر بستری بنا شود که اسلام، سخت به آن توجه نشان داده است و آن «اخلاق» است. از نظر اسلام آموزش و پرورش اگر به ساختن انسان اخلاقمند، منجر و منتهی نشود حکایت عالم بی‌عمل است که رنج بیهوده و سعی بی‌فایده کرده است.

دکتر بهشاد با بیان این که اسلام، بزرگترین مدرسه اخلاق است و آموزش‌های اخلاقی دین مبین اسلام از مهم‌ترین آموزش‌های اخلاقی در تاریخ تعلیم و تربیت بشر برای ساختن انسان اخلاقمند است گفت: این انسان اخلاقمند و این انسان پایبند به اخلاق که مورد نظر اسلام است؛ ترجمان سخن ارزشمند پیامبر اسلام است که می‌فرماید إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ»؛ «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم (و به مردم بیاموزم). این سخن از زبان انسانی بیان می‌شود که خود تجسم عینی انسان اخلاقمند است. این اخلاقمندی البته منحصر به پیامبر اسلام نیست و داشتن اخلاق نیکو از ویژگی‌های بارز انبیای الهی است؛ اما تجسم عینی انسان اخلاقمند در وجود مبارک پیامبر اسلام به منصه ظهور رسیده است.

قائم مقام مدیرعامل عملیات غیر صنعتی پازارگاد افزود: در قرآن کریم، آیات بسیاری در مورد، اخلاقی و تربیت، تزکیه نفس و معرفت نفس انسانی و توّجه دادن انسان به فضایل اخلاقی آمده است؛ اما نکته قابل توجهی که در زمینه اخلاقمندی انسان در قرآن ذکر شده است این است که موفقیت پیامبر اسلام در جذب مشرکان و منافقان و گسترش جهانی دین اسلام، خوش اخلاق و خلق و خوی مهربانانه پیامبر اسلام بوده است. خداوند در قرآن کریم ضمن اشاره به «خُلق عظیم» ” پیامبر اسلام (سوره القلم/ آیه ۴) که می‌فرماید وَإِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ (‌ای رسول، همانا اخلاق نیک و برجسته‌ای در اندرون تو وجود دارد) در آیه ۱۵۹ سوره ال عمران به پیامبر اسلام می‌فرماید که ” به [برکت] رحمت الهی، در برابر آنان (مردم) نرم [و مهربان] شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آن‌ها را ببخش و برای آن‌ها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن. ”.

دکتر بهشاد در پایان گفت: چکیده نظام آموزش و پرورش در قرآن این است که هر جا ” وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ” که همان تعلیم و تربیت است آمده است بلافاصله ” وَیُزَکِّیهِمْ ” هم ذکر شده است و این همان هدف اسلام از تعلیم و تربیت و آموزش و پروش است: یعنی ساختن انسان خداجو و اخلافمند.

گفتنی است همایش مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیس جم با هدف ارتقاء صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای شاغلان در مدارس منطقه با حضور اساتید دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های تخصصی آموزشی و روانشناسی، جلسات پرسش و پاسخ، بازدید از مراکز آموزشی، پنل‌های تخصصی به اشتراک گذاشتن تجربه‌های آموزشی و… از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ شهریورماه برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.