تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر : 7072

واکاوی معیارهای کمیته تعیین وزیر نفت دولت چهاردهم؛

چه کسی لیاقت سکانداری این وزارتخانه ثروتمند را دارد؟

چه کسی لیاقت سکانداری این وزارتخانه ثروتمند را دارد؟
وزارت نفت را می‌توان بواسطه جایگاه محوری و تاثیرگذارش می‌توان راهبردی‌ترین وزارتخانه و نهاد مالی قلمداد کرد امروزه پیوندی ناگسستنی با توسعه داشته از این جهت با واکاوی شایستگی وزیر انتخاب شده می‌توان به جدیت دولت در تحقق وعده‌های اقتصادی‌اش پی برد.

به گزارش فراز انرژی، طی دهه‌های گذشته شاید هیچگاه از تب و تاب انتخاب سکانداران اقتصادی بویژه وزیر نفت کاسته نشده بر این اساس پس از انتخاب دکتر مسعود پزشکیان بعنوان منتخب جمهور شاهد اوج گرفتن گمانه زنی و تلاش شایستگان و ناشایست‌ها برای بدست گرفتن سکان این نهاد ثروتمندیم با این تفاوت که این بار کمیته‌هایی برای سنجش توانمندی‌ها نامزدهای این جایگاه از سوی دولت تعیین گردیده است.

اعضای این کمیته چه کسانی هستند؟

کمیته‌ای ۲۲ نفره شامل محمود آستانه ریاست کمیته نفت پزشکیان، وزرای سابقی چون محمدرضا نعمت زاده و غلامحسین نوذری، معاونین سابق وزارت نفت همچون حمیدرضا عراقی، مرضیه شاهدایی، محمد آقایی تبریزی، عبدالحسین بیات و علی کاردر، نمایندگان سابق کمیسیون انرژی همچون سید عماد حسینی و علی بختیار، مدیران ستادی و عامل برخی شرکت‌های مرتبط با این وزارخانه همچون حمید بورد، محمود امین نژاد، امید وطن خواه و رضا دهقان، احمد مهدوی ابهر به نمایندگی از انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، چند نماینده از تشکل‌های علمی مرتبط با صنعت نفت، نمایندگانی از سوی اتاق بازرگانی و اساتید دانشگاهی تحت مدیریت منصور معظمی در حال انطباق سنجه‌ها با ویژگی شخصیت‌های پیشنهاد شده می‌باشند.

سنجه‌های تعیین شده چه هستند؟

معیارهای مد نظر این کمیته در ۱۵ شاخص با وزن ۱۱۷ امتیاز خلاصه شده‌اند که از بین آن‌ها «محدوده سنی ۶۵-۴۵ سال» دارای بیشترین وزن و اهمیت همچنین «تجربه مدیریت اجرایی مرتبط»، «سابقه تحول گرایی در نهادهای تحت مدیریت»، «سوابق جسارت و شهامت برای اتخاذ تصمیم‌های مهم»، «آگاهی نیبت به اقتصاد انرژی»، «پشتکار و تعهد نسبت به سازمان»، «تعهد به اهداف رییس جمهور، تعامل سازنده با اوپک و توانایی جذب سرمایه گذار خارجی» نیز هر کدام ۱۰ امتیاز را به خود اختصاص داده اند. «تحصیل کرده مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری از دانشگاه دولتی با معدل بالا»، «قدرت جهت دهی به سازمان در راستای اهداف تعیین شده»، «سوابق اثبات کننده خلاقیت و توانایی حل مشکلات در سمت قبلی» نیز با ۲۴ امتیاز در رده‌های بعدی جای گرفته و «سوابق فعالیت‌های اقتصادی موفق»، «سوابق اثبات کننده تخصص گرایی و مخالف با باندبازی» نیز از دیگر سنجه هاییست که در تصویر انتشار یافته از سوی نماینده اتاق بازرگانی در این کمیته بدان اشاره شده است.

آیا سنجه‌ها قابل اتکا هستند؟

شاید در نگاه اول قاطعانه این رویکرد را تایید کنیم ولیکن در ادامه بنظر می‌رسد اولویت‌بندی نادرست سنجه‌ها در نهایت به کانالیزه شدن خروجی کمیته و دخالت سلیقه‌ها در این فرآیند منجر گردد از این جهت که بازه سنی دارای بیشترین اهمیت و تجربه مدیریت اجرایی مرتبط در مرتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانیم که ۷۰ امتیاز از ۱۱۷ امتیاز نیز به شاخص‌هایی تعلق گرفته که هیچ گونه اسلوبی برای سنجش آن‌ها وجود نداشته و خود به محلی برای اعمال سلیقه مرسوم و معمول سیاسی در انتخاب وزیر نفت تبدیل خواهد شد. از طرفی در میان سنجه‌ها هیچ اشاره‌ای به آگاهی و اطلاع کامل به مقوله رگولاتوری این وزارتخانه، آشنایی با قانون برنامه هفتم توسعه و دیدگاه و برنامه‌های نامزدها در مقوله توسعه منابع انسانی، میزان آشنایی با معضلات بدنه‌ای وزارت نفت و… نشده است.

کارکرد ناسالم و نادرست کارگروه‌ها به کانالیزه شدن خروجی آن منجر می‌گردد

یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با پایگاه خبری فراز انرژی، جایگاه این وزارتخانه را در زمینه ارزآوری صنایع بالادستی و پایین دستی بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: این وزارتخانه دو شاهراه اصلی تولید و فروش کشور را بدست دارد که این زنجیره‌وار در تار و پود اقتصاد کشور جاری شده‌اند بر این اساس ضروریست که با رعایت اصل جوانگرایی منطبق بر شایسته سالاری و عملکردها به انتخاب وزیر نفت و مدیرانی ارشد این مجموعه روی آورد و از ظرفیت مدیران سابق در جایگاه مشاور استفاده نمود.

وی افزود: حذف روابط متعدد سیاسی در فرآیند تعیین سکاندار آیندهاین وزارتخانه از ضرورت هاییست که باید از سوی شورای راهبردی دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد تا مدیران خوش عملکرد اما بدون روابط سیاسی این چنینی فرصت معرفی خود را داشته باشند.

ایشان تصریح کرد: برنامه داشتن برای مدیریت و امیدآفرینی در بدنه متخصص این وزارتخانه، آشنایی با دیپلماسی انرژی و ساز و کار تحریم، توجه جدی به میادین مقوله میادین مشترک نیز از دیگر سنجه هاییست که متاسفانه اثری از آن‌ها در سنجه‌های این کارگروه دیده نمی‌شود.

این کارشناس در خاتمه این گفتگو از انتشار اسامی اعضای کارگروه‌ها را اقدامی نادرست عنوان کرد و گفت: علی رغم انتقاد به ترکیب اعضای کارگروه اما انتشار اسامی اعضا می‌تواند به ازدیاد فشارها و تاثیرپذیری این فرآیند از روابط سیاسی و در نهایت انحراف از خروجی مطلوب منجر گردد بر این اساس پیشنهاد می‌گردد کارگروهی متشکل از مدیران نوگرا و خوش عملکرد تشکیل و خروجی کارگروه ۲۲ نفره را مورد بازبینی قرار دهند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.