مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در استان بوشهر؛
باید و نبایدهای ارسلان زارع برای توسعه متوزان استان بوشهر
این موضوع شاید در ابتدا جلب اعتماد مردمی استان بوشهر را به همراه داشته باشد، اما در مواجهه با چالشهای پیچیده اقتصادی، اجتماعی و توسعهای استان نمیتواند پاسخگو باشد.
تجربه گذشته نشان داده است که بدون برنامهریزی دقیق، شفافیت در تصمیمگیریها و نظارت مؤثر، این موضوع به سرعت به بیاعتمادی مردم و هدر رفت وقت و منابع استان منجر خواهد شد.
یکی از مهمترین چالشهای پیشروی ارسلان زارع به عنوان استاندار جدید بوشهر، مدیریت و هدایت طرحهای مسئولیت اجتماعی شرکتهای مستقر در پارس جنوبی است که نیازمند توجه ویژهای است.
طی سالها، بسیاری از شرکتهای فعال در این منطقه مسئولیتهای اجتماعی خود را تنها به اقدامات نمادین و کوتاهمدت محدود کردهاند؛
اقداماتی نظیر توزیع برنج، روغن در برخی رویدادها و قلم و دفتر در آغاز سال تحصیلی یا طرحهای تقویت بنیه علمی دانشآموزان بوده که شاید در ظاهر گامهایی مثبت به نظر برسند، اما در حقیقت هیچ تاثیری بلندمدت بر زیرساختها، رفاه اجتماعی یا توسعه پایدار استان نداشتهاند.
استاندار بوشهر باید بر اساس برنامهریزی دقیق و در راستای توسعه زیرساختهای استان، ایجاد شغل، ارتقای کیفیت زندگی مردم و حفاظت از محیطزیست شرکتهای فعال در پارسجنوبی را به مسئولیتهای اجتماعی واقعی و تأثیرگذار ملزم کند.
در این راستا، ضرورت نظارت و شفافیت در تمامی تصمیمگیریهای مسئولیتهای اجتماعی شرکتهای پارسجنوبی بیش از پیش به نظر میرسد.
در دولت چهاردهم نباید تصمیمات بدون حضور استاندار و نماینده تامالاختیار او در سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گرفته شود، چرا که چنین فرآیندهایی ممکن است منجر به تصمیمگیریهای غیرمنطقی یا نادرست و در نهایت اتلاف منابع شود.
شورای راهبردی که طی سالهای گذشته با حضور شرکتهای پردرآمد پارسجنوبی به عنوان نهادی برای تخصیص منابع در امر انجام مسئولیت اجتماعی معرفی شده اما در عمل نتوانسته است نتایج ملموس و قابل توجهی برای استان به ارمغان بیاورد.
بودجههای تخصیصیافته معمولاً به شکل نامناسب و بدون نظارت کافی هزینه شدهاست، ضمن آنکه در موارد زیادی شاهد بودهایم که منابع مالی در طرحهایی صرف شدهاند که نیاز فوری به آن نبوده است، این در حالیست که بسیاری از پروژههای ضروری و اولویتدار استان از این منابع بیبهره ماندهاند.
به همین دلیل، ارسلان زارع باید بهطور جدی از اینگونه تصمیمگیریهای خودسرانه و بدون چارچوب، جلوگیری و اطمینان حاصل کند که تمامی تصمیمات و تخصیص منابع در چارچوب برنامههای بلندمدت توسعه استان و در راستای نیازهای واقعی و فوری منطقه و استان صورت گیرد.
به عبارتی دیگر، بودجه و منابع مالی باید بر اساس چشمانداز توسعه استان و بهطور عادلانه بین تمامی شهرستانها و مناطق استان (با اولویت مناطق بیشتر تاثیرگذار در پارسجنوبی) توزیع شوند، نه بهطور جزیرهای و صرفاً بر اساس خواستههای مقامات محلی یا نمایندههای هر شهر که لازمهی این امر نیز شفافیت، نظارت مؤثر و برنامهریزی دقیق است.
در نهایت، برای موفقیت در این مسیر، باید عملکرد نهادهایی مانند شورای راهبردی بهشدت مورد بازنگری قرار گیرد. این نهاد باید بهطور واقعی و مؤثر در تصمیمگیریها حضور داشته باشد و در کنار استانداری و دیگر نهادهای ذیربط، در جهت تحقق اهداف توسعهای استان گام بردارد.
لذا تا زمانی که استانداری بوشهر در این زمینه فعال نباشد و شورای راهبردی و سایر شرکتها در امر مسئولیت اجتماعی تنها به امضای مصوباتی که در عمل اثرگذار نبودهاند، بسنده کنند و نظارت دقیقی بر روند اجرایی طرحها نشود، نمیتوان انتظار تغییرات ملموس و پایدار در استان بوشهر را داشت.
منبع : نفت و گازنیوز (پایتخت انرژی ایران)
برچسب ها :ارسلان زارع ، استان بوشهر ، استاندار بوشهر ، بوشهر ، پالایشگاههای پارس جنوبی ، مسئولیت های اجتماعی ، منطقه پارس جنوبی ، منطقه ویژه اقتصادی ، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0