تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۵۶
کد خبر : 8191

یادداشت؛

زبان انگلیسی چگونه موجب رشد صنعت پتروشیمی ایران می‌شود؟

زبان انگلیسی چگونه موجب رشد صنعت پتروشیمی ایران می‌شود؟
ابزارهای مهم در رشد صنعت پتروشیمی کشورکدامند؟ لزوم استفاده از این ابزارها در این صنعت چیست؟ صنعت پتروشیمی برای تجهیز به این ابزارها چه ویژگی‌هایی دارد؟

بدون شک هر صنعت و هنری در کشور برای نشان دادن چشم‌انداز و دستاوردها، انتقال مفاهیم و وارد کردن دستاوردهای سایر کشورها به یک ابزار موثر نیازمند است. ساده‌ترین ابزار برای دستیابی به این اهداف و استفاده از فرصت‌های پیش رو داشتن زبان مشترک است. دستاوردها می‌توانند در زمینه تکنولوژی و دانش فنی یا برای تهیه مایحتاج مواد اولیه و صادرات و واردات باشد. لازمه ایجاد فضای تعاملات و ارتباطات مشترک بهینه و سریع در همه نقاط کره زمین که بتواند نتایج اثربخشی برای کشور داشته باشد داشتن زبان مشترک است در واقع می‌توان گفت که زبان مهمترین ابزار است.

زبان وسیله ارتباط افراد و کسب و تبادل دانش در جهان است؛ ابزاری است که به کمک آن می‌توان بخشی از جهانی واحد شد. در واقع می‌توان زبان را ابزار پیشرفت دانست که بر قطع وابستگی اقتصاد کشور و تحول جوامع تاثیری شگرف دارد.

زبان انگلیسی زبان اصلی علم، کامپیوتر، دیپلماسی، توریسم و تجارت‌های بین المللی است. حدود ۱.۶ میلیارد نفر از جمعیت جهان زبان انگلیسی را متوجه شده و می‌توانند صحبت کنند. این زبان همچنان و به شکلی جهانی در حال گسترش است. اهمیت استفاده از آن قابل ملاحظه بوده و با استفاده از آن می‌توان شاهد رشد چشمگیر سوددهی و اثرگذاری باشیم. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که روند تاثیر مستقیم میزان دانش زبان انگلیسی بر سوددهی متوقف نخواهد شد و همچنان به صعود ادامه خواهد داد.

پتروشیمی، صنعتی حیاتی برای صادرات غیرنفتی

صنعت شیمیائی از جمله صنایع مطرح است و بعد از صنایع غذائی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ در چند دهه اخیر در جهان می‌باشد که توجه خاص کشورها به این صنعت باعث رونق و فراگیری آن شده است.

صنعت پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی و به عنوان یک صنعت پیشرو، دارنده مقام نخست صادرات غیر نفتی نقشی شگرف در شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور و پرهیز از خام فروشی دارد که اصلی‌ترین مزیت آن در ایران تنوع خوراک، دسترسی به آب‌های آزاد و نیروی انسانی متخصص است.

ویژگی‌های ارزنده صنعت پتروشیمی، عاملی برای رشد

سرعت در عملیات و نوآوری در خدمات دو ویژگی کلیدی صنعت پتروشیمی است. این دو ویژگی باعث شده که دوره‌های جدید در صنعت پتروشیمی مورد استقبال قرار گیرند و رشد خیلی خوبی نیز داشته باشند. استقبال از خدمات نوآورانه توسط مجموعه‌های ذیربط باعث شده که این صنعت همیشه آخرین استانداردها، تجهیزات و مدل‌های توسعه را برای خود برگزیند. این به این معنی است که کار کردن با شرکت‌های پتروشیمی یعنی همیشه به‌روز و پاسخگوی انتظارات سطح بالایی مانند EFQM, OKRs، ISO 10015، BSC بودن!

زبان انگلیسی ابزاری برای شکوفایی بیشتر صنعت پتروشیمی

ایران برای داشتن صنعتی پیشرو در حوزه پتروشیمی و برای آنکه بتواند از تکنولوژی عالی، صرفه جویی انرژی، افزایش کارایی و استفاده بهینه از ذخائر بهره‌مند گردد و همزمان به فکر محیط زیست، نسل‌های آینده، سودآوری و بهره ملت نیز باشد؛ راهی جز برقراری ارتباط با یک زبان مشترک را ندارد. این برقراری ارتباط می‌تواند از طریق سایت یا زمینه‌هایی که شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند باشد یا شرکت در وبینارها و ویدئو کنفرانس‌هایی که به خاطر پاندومی کرونا رونق پیدا کرده‌اند.

تسلط به زبان مشترک جهانی به‌ویژه برای مدیران این صنعت بسیار مهم و الزامی است چراکه این مدیران هستند که ارتباطات را می‌سازند و مذاکرات را انجام می‌دهند پس برای تشخیص و درک بهتر، هم در خصوص تکنولوژی و تجهیزات و هم در رابطه با صادرات و واردات و شناخت بازار دانستن این مهارت بسیار مهم و حیاتی است. یادگیری این مهارت در بخش تکنسین‌های فنی و کارگران عزیز صنعت نیز تسهیل‌گر امر آموزش است. بنابراین این ابزار لاجرم باید در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرارگیرد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای نخستین بار در یک بررسی بین ۱۱۲ کشور در سال ۲۰۲۱ رتبه میزان تسلط بر زبان انگلیسی در کشور ایران به وضعیت متوسط رسیده که تا پیش از این یعنی طی ۱۰ سال گذشته در این زمینه دارای رتبه پایین یا خیلی پایین بود، هم‌اکنون ایران در خاورمیانه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

در بررسی «موسسه باران»، نسبت به ۱۰ سال گذشته، میزان تسلط افرادی که تست زبان داده‌اند در جامعه افرایش یافته که نشان‌دهنده تغییر در جامعه است.

زبان‌آموزی سازمانی و دلایل گرایش سازمان‌ها آن

زمانی که یک فرد بزرگسال در جهت هدف شخصی خود زبان یاد می‌گیرد، آموزش زبان غیرسازمانی را در پیش گرفته است. اما زمانی که یک فرد بزرگسال با توجه به هدف، چشم‌انداز و ماموریت سازمانی که برای آن کار می‌کند، اقدام به زبان‌آموزی می‌کند که این اهداف ممکن است در راستای صادرات و تعاملات بین‌المللی سازمان باشد، در معرض آموزش زبان سازمانی قرار گرفته است.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در خصوص دلایل گرایش سازمان‌ها به صرف هزینه و زمان برای آموزش زبان انگلیسی به پرسنل بپردازیم می‌توانیم به نظرسنجی اخیر موسسه باران نگاهی داشته باشیم. براساس نظرسنجی «موسسه باران» نخستین دلیل زبان‌آموزی افراد یک سازمان، استفاده از منابع دست اول عنوان شده است. بهره‌گیری از دانش فنی روز دنیا برای محیط کسب و کار یک ضرورت به‌شمار می‌رود. از آنجا که ترجمه این متون به‌سرعت در دسترس نیست، بنابراین مهمترین دغدغه استفاده از منابع دست اول بین‌المللی است. دومین دغدغه استفاده از فرصت‌های بین المللی دورکاری است که در سال‌های اخیر فراهم‌شده است. سومین دلیل، توسعه کسب و کار در فضای بازار بین‌المللی است. براساس سایر تجربه‌های «موسسه باران»، افراد سازمان زبان‌آموزی را در جهت حضور در سمینارهای خارجی چه به‌عنوان سخنران و چه به‌عنوان شرکت‌کننده انتخاب می‌کنند. مورد دیگر حضور در اتحادیه‌های بین المللی تخصصی است. دلیل بعدی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای خرید و فروش است. برخی نیز برای شرکت در دوره‌های آموزشی بین المللی زبان‌آموزی می‌کنند. البته پای یک نیاز چندان مطرح‌نشده نیز در میان است، برخی از بزرگسالان می‌خواهند زبان یاد بگیرند تا آنچه که به زبان مادری آموخته‌اند و در آن حوزه تخصص و تجربه کسب کرده‌اند را برای سایر افراد در عرصه‌های بین المللی بازگو کنند تا تبادل دانش داشته باشند و این یکی از انگیزه بالای مدیران به‌شمار می‌رود.

مشغله‌های بسیار مدیران، فرصت یادگیری را از آن‌ها می‌گیرد!

تا اینجا ما در خصوص دلایل و لزوم یادگیری زبان انگلیسی در صنعت پتروشیمی و به طور کلی سازمان‌ها صحبت کردیم اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که مدیران معمولا افراد پرمشغله‌ای هستند که به‌دلیل برنامه فشرده کاری، فرصت کافی برای یادگیری و زبان‌آموزی ندارند؛ این در حالی است که ندانستن زبان انگلیسی را نقطه ضعفی در راه رسیدن به اهداف توسعه‌گرایانه و تهاجمی خود در بازار پیش‌رو که قدرت رقابت‌پذیری در سطح بین‌المللی در آن روز به روز در حال افزایش است، می‌دانند؛ با توجه به این نیاز ضروری است که موسسه‌های زبان‌آموزی بتوانند به‌صورت تخصصی به این نیاز پاسخ داده و شرکت‌ها را به سمت زبان‌آموزی سازمانی پیش ببرند.

باران از روش‌هایی بهره می‌گیرد که منطبق بر افراد بزرگسال شاغل در سازمان‌های ایرانی است. دغدغه‌های این افراد براساس هدف شرکت و جایگاه شغلی آن‌ها است. از این رو باید به محیط امن یادگیری آن‌ها توجه شود. «موسسه باران» به زمان زبان‌آموز توجه دارد. و این موضوع رادرک میکند که یک زبان‌آموز ۴۵ساله به دلیل مشغله‌هایی که دارد، با مشکل محدودیت زمان روبه‌رو است. از همین‌رو باید میزان تمرین و یادگیری زبان‌آموز رامتناسب با شرایط او درنظر گرفت تا تجربه خوشایند و نتیجه‌بخشی را تجربه کند. در این صورت زبان‌آموز در ادامه راه زمان بیشتری را به این کار اختصاص می‌دهد و با اشتیاق کار را ادامه می‌دهد. باران قبل از اینکه هر دوره آموزشی را برای مدیران شروع کند، یک جلسه کامل نیازسنجی با آن‌ها برگزار می‌کند و البته واضح است که این جلسه نیازسنجی تعیین سطح نیست بلکه جلسه‌ای است که در آن دغدغه‌های زبان‌آموز و مدل یادگیری وی شناخته می‌شود و دلایل‌عدم یادگیری وی تا به این سن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

براساس تحقیقی که موسسه باران برای معرفی در کنفرانس بین‌المللی منابع انسانی (AHRD) در سال ۲۰۱۰ درباره شیوه‌های موثر یادگیری زبان انگلیسی برای مدیران ایرانی انجام داده، این موضوع دریافت شده که شرایط زبان‌آموزی مدیران ایرانی شرایط مخصوص به خود او است. «موسسه باران» زمانی در مسیر زبان‌آموزی مدیران موفق شد که شرایط، دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها را در سازمان‌های ایرانی را درک کرد. اگر بزرگسالی در کلاس زبان‌آموزی شرکت کند و برایش کارآمد باشد، امکان ندارد آن را رها کند. هدف زبان‌آموز و فراهم بودن شرایط برای رسیدن به آن هدف مسیر را غیر قابل توقف می‌کند. اما اگر مرکز آموزشی براساس شرایط متناسب با زبان‌آموز گام برندارد، سبب می‌شود زبان‌آموز تا انتهای مسیر را طی نکند.

زمینه فعالیت و ماموریت «مؤسسه افق ارتباط بین‌المللی باران»

مجموعه‌ای آموزشی و پژوهشی در زمینه آموزش زبان‌های خارجی که در بیست سال گذشته حضور فعال و موثر در صنایع پیشرو کشور را داشته و سابقه ۱۴ سال فعالیت بی‌وقفه در مناطق مختلف پتروشیمی را در رزومه خود ثبت کرده است و در این مسیر با ارائه طیف وسیعی از خدمات آموزش زبان، رشد دانش فنی صنایع، تسهیل مکاتبات برای تدارکات خارجی، تقویت تعاملات بازرگانی خارجی و مذاکرات تجاری را دنبال کرده است.

در این مجموعه نقشه راه آموزشی، پنج مرحله است: آموزش زبان کاربردی مکالمات روزمره از پایه، زبان تجاری و بازرگانی، زبان تخصصی و فنی، زبان حرفه‌ای برای تیم‌های توسعه بازار و توسعه همکاری‌‎های بین‌المللی و نهایتاً یادگیری مستمر مرتبط با توسعه فردی.

زمانی که باران با شرکت‌های پتروشیمی کار می‌کند همواره با معیارهای بین‌المللی، اساتید خارجی و استانداردهای روز مقایسه و سنجیده می‌شود. این امر یک فرصت یاددهی – یادگیری ارزشمندی را برای این مجموعه فراهم کرده است.

اگر نتیجه در مرکز توجه باشد؛ برای باران وقتی یک مدیر بتواند در یک جلسه خوب بشنود و بتواند حرف‌های که می‌خواهد بزند را بیان کند و هم‌زمان این کار را در شأن یک مدیر انجام دهد یعنی با تلفظ، بیان و انتخاب کلمات صحیح این‌کار انجام شود؛ یعنی به نتیجه مطلوب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.